top of page
  • Foto van schrijverLianne

We zijn vertrokken en wonen en reizen nu echt in een caravan.

Dinsdag 20 december zijn we vertrokken vanuit Hardenberg richting Wezep. Onze caravan kreeg daar nog een dichtheid-meting bij de dealer voor de garantie. Na Wezep reden we door naar Winterswijk.

Op camping de Vreehorst hebben we daar een nacht gestaan, helaas in de regen. We hebben 's avonds heerlijke lasagne gegeten bij Ron, Milinda, Hugo en Joep. Het is heerlijk om met een goede maaltijd te vertrekken.

We zijn ook nog bij Rudolf zijn vader geweest in het verzorgingstehuis. Even een laatste kopje koffie voor het vertrek.

Woensdag 21 december onderweg in Duitsland

Het is ons nog nooit overkomen, door Duitsland rijden zonder file. Natuurlijk waren er op diverse plekken wegwerkzaamheden, maar het was desondanks rustig op de snelweg.

In eerste instantie wilden we doorrijden tot aan Straatsburg, maar desbetreffende camping was vol. Gelukkig dat we van tevoren even gebeld hebben, vervolgens hebben we de eerste de beste camping in de buurt gebeld. De receptie ging om 16.00 uur al dicht, dus kregen we een code voor een kluisje.

Het mooie is, toen we opgehangen hadden vroeg Rudolf aan Lianne of zij het begrepen had. Gelukkig wel. En gelukkig was er om 16.15 ook een een medewerker, die met ons meekeek. Alles ging goed, met de code en het kluisje en de poort open te maken.

Camping St. Leoner See, onder de rook van Hockenheim, ligt aan een groot meer. Waar zelfs op een regenachtige dag gewoon gesport werd. Een grote camping met veel vaste plekken, en ook veel ruimte voor toeristische kampeerders.

Op donderdagochtend ging Rudolf voor vertrek met Misty wandelen. Bij terugkomst mocht hij bijna de camping niet meer op. Honden waren op dit deel niet toegestaan. Gelukkig heeft niemand dat ons de dag ervoor verteld en hebben we Misty gewoon illegaal kunnen laten verblijven. Uiteindelijk konden ze bij de receptie er ook wel om lachen, helemaal omdat Misty niet de kleinste hond is (een Duitse Dog).

Donderdag 22 december onderweg naar Riquewihr

Donderdag was het nog maar een klein ritje richting naar de camping bij Riquewihr, net boven Colmar. Er was wat storm en rukwinden voorspelt, dus we hebben rustig aan gereden. Op deze camping hebben we vorig jaar ook gestaan en is ons goed bevallen en we weten dat het sanitair goed is. We waren niet de enige. In tegenstelling tot de eerdere campings stonden hier veel campers en caravans. Deze periode is ook hoogseizoen en dat komt door de vele kerstmarkten in de omgeving.

We waren wel de enige Nederlanders, naast de Fransen, Duitsers, Belgen, Spanjaarden. Erg leuk zo'n internationaal gezelschap.

Vorig jaar hebben we in de zomervakantie hier een stel uit Haarlem ontmoet. Zij hadden hun huis verkocht en waren een jaar op reis geweest met de caravan en nu op de terugweg. Helaas weten we niet meer hoe ze heten, behalve dan dat ze uit Haarlem komen, een boot/aak hadden gekocht. Maar ze hebben ons wel aan het denken gezet en zie het resultaat.

De dagen voor kerst

Helaas regende het de 23e december weer. De caravan schoon houden is bijna geen beginnen aan. Toch maken we elke dag even de vloer schoon en de ergste modder verwijderen we op het opstapje voor de caravan in. Er is in de Elzas veel kleigrond, dat goed is voor de druiven, maar minder prettig qua moddervorming

Rudolf vindt per toeval (in de afvalbak), als het al bestaat, een oude groene inloop mat en die leggen we voor de caravan. Dat scheelt heel veel modder in de caravan.

Op de middag gaan we naar de kerstmarkt in Eguisheim, net onder Colmar. Daar is een leuke traditionele kerstmarkt. Het dorp is sfeervol verlicht, er zijn veel lekkernijen te proeven en te kopen. Een echte kersttulband kunnen we niet weerstaan en nemen we mee.

De 24e december staan in het teken van kerstinkopen

Kerst in Frankrijk

Op kerstavond begint kerst al in Frankrijk. Winkels sluiten vroeger en ook de receptie op de campings sluiten eerder. Natuurlijk zouden we 'All you need is Love' kunnen kijken, maar wij kiezen voor een Netflix serie 'Julestorm'. Een leuke serie over een groep mensen die vast komen te zitten op het vliegveld in Oslo.

Eerste kerstdag is het stralend mooi weer. Wij kiezen voor een wandeling de heuvels in met Misty naar een dorpje verder op. Op zo'n mooie dag zie je extra goed hoe mooi deze omgeving is. Wijngaarden tot zover je kan zien, bovenop de heuvels kijk je bij helder weer naar het Schwarzwald in Duitsland, vriendelijk ogende dorpjes door het landschap. We zeggen tegen elkaar dat we hier wel kunnen blijven..............., maar dat doen we nu natuurlijk (nog) niet.

Op tweede kerstdag rijden we door, in de regen, richting het zuiden. De hele dag is het regen, regen, regen. Het houdt maar niet op.

Totdat we in Lyon zijn. Daar blijven we een nacht op camping Des Barolles, in Lyon Zuid. Een camping die 20 minuten van het centrum van Lyon ligt, met bushalte voor de deur. Dat doen wij niet, we rijden verder naar het zuiden. Op naar de warmte en de blauwe luchten..........